-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
Fler men mindre belopp
Liten ljusning i kampen mot bedrägerier
Bedrägeribrott via telefonsamtal ökar i Sverige men beloppen minskar.
Under året har kampen mot bedrägerier där kriminella ringer upp sina offer trappats upp, och nu finns de första tecknen på resultat.
Antalet bedrägerier genom samtalsfiske, även kallat vishing, fortsätter att öka i Sverige. Mellan januari och oktober i år tog polisen emot drygt 25 000 anmälningar om bedrägerier via telefonsamtal, vilket är fler än under samma period förra året.
Det finns dock en ljuspunkt trots att antalet har ökat, nämligen att offrens förluster har minskat avsevärt. Fram till slutet av oktober förlorade bankkunder sammanlagt 352 miljoner kronor på grund av vishing, en minskning med 42 procent jämfört med samma period föregående år.
Bedragarna lyckades i genomsnitt få tag på 13 990 kronor per bedrägeri i år, vilket kan jämföras med 24129 kronor under 2023 och 28 750 kronor år 2022. Minskningen beror troligtvis till viss del på det förebyggande arbete som banker och polis har intensifierat.
Som en del av dessa insatser stoppas transaktioner över ett visst belopp och kräver kontakt med telefonbanken, särskilt om kunden normalt sett inte överför stora summor till andra konton. Banker har också infört fler säkerhetsåtgärder, som fördröjningar vid transaktioner och ändrade maxgränser för Swish.