-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Lågt intresse för AAA-spel
Miserabel start för storspel på Iphone
Möjligheten att utveckla avancerade storspel till Apples moderna Iphone- och Ipad-modeller kan vara en stor missräkning.
Apples satsning på att ge spelutvecklare möjlighet att skapa och porta storspel verkar gå mot en misslyckad start. Det var med Ipads M1-processor och inte minst Iphone 15 Pro-modellernas A17 Pro-processor som spelutvecklare skulle kunna släppa storspel till de mobila plattformarna. Det inkluderar bland annat möjligheten att använda externa handkontroller och avancerad grafikhantering.
Det har även släpps en del spel som klassas som AAA-titlar, men enligt statistik från analysföretaget Appfigures har intresset för den här typen av storspel varit extremt låg. Exempel som man tar upp är bland annat Assassin’s Creed Mirage som släpptes i början av juni och kostar 599 kronor i App Store. Enligt Appfigures har den titelns sålt i färre än 3000 exemplar. Ett annat exempel är Resident Evil Village där basversionen kostar 185 kronor, som enligt uppgift har sålts i 5750 exemplar trots att det släpptes i oktober 2023. Även Resident Evil 4, som kostar 315 kronor för basversionen, uppvisar mindre bra försäljningssiffror - 7000 sålda exemplar trots att testversionen har hämtats drygt 350000 gånger.
Det spekuleras i att den tröga starten kommer sig av att det ännu är ganska få Iphone- och Ipad-modeller som kan köra titlarna. I så fall kan det vara ett övergående problem, men spelutvecklare som redan från början har visat en tveksamhet att satsa på AAA-titlar för plattformarna kan komma att bli svåra att övertyga att ta fram och släppa nya titlar.