-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
Vill inte blandas ihop med andra
Poddar från Sveriges Radio försvinner från flera populära poddappar

Ett antal populära poddar försvinner från andra plattformar och kommer bara finnas i Sveriges Radios egen app.
Sveriges Radio har beslutat att göra en del av sina podcasts tillgängliga enbart genom sin egen app, Sveriges Radio Play. Detta framgår av ett blogginlägg av företagets programdirektör, Sofia Wadensjö Karén. Följden blir att dessa podcasts inte kommer att vara tillgängliga på andra plattformar som exempelvis Spotify och Apple.
Podcasts som “Sommar i P1”, “Morgonpasset i P3” och “USA-podden” kommer endast att finnas på Sveriges Radio Play. Syftet med denna förändring är att uppmuntra fler att utforska appen och dess innehåll. Dessutom vill Sveriges Radio stärka sin identitet som ensam avsändare av dessa podcasts, fri från associationer med andra varumärken eller avsändare.
Wadensjö Karén skriver också att “I en värld med allt fler påverkanskampanjer och där generativ AI ger helt nya möjligheter att sprida propaganda och desinformation blir trovärdiga avsändare – och trygga digitala miljöer – en allt viktigare motkraft.”
“...det blir tydligare för användarna att Sveriges Radio är avsändare om man tar del av innehållet på vår egen plattform där det inte kopplas ihop med andra varumärken och andra avsändare. Sveriges Radios varumärke är, kort sagt, en garant för tillförlitligt innehåll.”