-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
-
PLUS
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
-
PLUS
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
Vill inte blandas ihop med andra
Poddar från Sveriges Radio försvinner från flera populära poddappar

Ett antal populära poddar försvinner från andra plattformar och kommer bara finnas i Sveriges Radios egen app.
Sveriges Radio har beslutat att göra en del av sina podcasts tillgängliga enbart genom sin egen app, Sveriges Radio Play. Detta framgår av ett blogginlägg av företagets programdirektör, Sofia Wadensjö Karén. Följden blir att dessa podcasts inte kommer att vara tillgängliga på andra plattformar som exempelvis Spotify och Apple.
Podcasts som “Sommar i P1”, “Morgonpasset i P3” och “USA-podden” kommer endast att finnas på Sveriges Radio Play. Syftet med denna förändring är att uppmuntra fler att utforska appen och dess innehåll. Dessutom vill Sveriges Radio stärka sin identitet som ensam avsändare av dessa podcasts, fri från associationer med andra varumärken eller avsändare.
Wadensjö Karén skriver också att “I en värld med allt fler påverkanskampanjer och där generativ AI ger helt nya möjligheter att sprida propaganda och desinformation blir trovärdiga avsändare – och trygga digitala miljöer – en allt viktigare motkraft.”
“...det blir tydligare för användarna att Sveriges Radio är avsändare om man tar del av innehållet på vår egen plattform där det inte kopplas ihop med andra varumärken och andra avsändare. Sveriges Radios varumärke är, kort sagt, en garant för tillförlitligt innehåll.”