-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Värdet vänder neråt
Värdet på Apples varumärke vänder neråt
För första gången på 25 år har Apples globala varumärkesvärde minskat.
Det är årliga Interbrands rapport över de mest värdefulla globala varumärkena som rapporterar att Apples globala varumärkesvärde minskatför första gången på 25 år. Apple behåller fortfarande sin position som det mest värdefulla varumärket för tolfte året i rad, före i tur och ordning Microsoft, Amazon, Google och Samsung. Enligt Interbrand sjönk värdet med 3 procent och landade på strax under 500 miljarder dollar. Detta jämfört med en ökning på 4 procent förra året.
Enligt Greg Silverman, global chef för varumärkesekonomi på Interbrand, beror minskningen på bolagets långsamma lansering av sin AI-strategi. Medan konkurrenterna Microsoft och Google introducerade sina AI-lösningar långt tidigare, offentliggjorde Apple sina planer först i juni med introduktionen av Apple Intelligence. Detta sena inträde på AI-marknaden tros ha påverkat varumärkesvärdet negativt.
Silverman förväntar sig dock att Apple kommer att återgå till tillväxt i nästa års rapport, tack vare ökad aktiekurs efter lanseringen av Apple Intelligence.