-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Värdet vänder neråt
Värdet på Apples varumärke vänder neråt

För första gången på 25 år har Apples globala varumärkesvärde minskat.
Det är årliga Interbrands rapport över de mest värdefulla globala varumärkena som rapporterar att Apples globala varumärkesvärde minskatför första gången på 25 år. Apple behåller fortfarande sin position som det mest värdefulla varumärket för tolfte året i rad, före i tur och ordning Microsoft, Amazon, Google och Samsung. Enligt Interbrand sjönk värdet med 3 procent och landade på strax under 500 miljarder dollar. Detta jämfört med en ökning på 4 procent förra året.
Enligt Greg Silverman, global chef för varumärkesekonomi på Interbrand, beror minskningen på bolagets långsamma lansering av sin AI-strategi. Medan konkurrenterna Microsoft och Google introducerade sina AI-lösningar långt tidigare, offentliggjorde Apple sina planer först i juni med introduktionen av Apple Intelligence. Detta sena inträde på AI-marknaden tros ha påverkat varumärkesvärdet negativt.
Silverman förväntar sig dock att Apple kommer att återgå till tillväxt i nästa års rapport, tack vare ökad aktiekurs efter lanseringen av Apple Intelligence.