-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
Xiaomi passerar Apple
Xiaomi åter störst på wearables

Efter ett starkt första kvartal är Xiaomi återigen störst på en marknad som växte med 13 procent.
I en ny rapport från researchfirman Canalys framgår att Xiaomi återtagit titeln som världens främsta leverantör av wearables under första kvartalet 2025. Globalt ökade leveranserna med 13 procent jämfört med samma tidsperiod året innan och nådde 46,6 miljoner enheter, en siffra som drivits av en ökad efterfrågan på enklare wearables i tillväxtländer. Xiaomi har genom att erbjuda prisvärda produkter med en uppdaterad strategi, som bland annat omfattar lanseringen av Redmi Band 5 och integreringen i HyperOS-ekosystemet, lyckats öka sina försäljningssiffror.
Företaget sålde under kvartalet 8,7 miljoner enheter, vilket motsvarar en ökning med 44 procent från samma period föregående år. Denna starka tillväxt hjälpte Xiaomi att nå en global marknadsandel på 19 procent. I kontrast rapporterade Apple en mer dämpad utveckling med en ökning på 5 procent till 7,6 miljoner sålda enheter. Apples andel på marknaden sjönk därmed till 16 procent, vilket speglar en långvarig nedgång under de senaste två åren.
Huawei lyckades hålla sig kvar på tredje plats genom att sälja 7,1 miljoner enheter, där starka prestationer från GT- och Fit-serierna samt växande användning av Huawei Health-appen spelade en viktig roll.
Den största procentuella ökningen tillfaller Samsung som ökade sina leveranser med hela 74 procent till 4,9 miljoner enheter och landade på fjärde plats, medan Garmin avslutade topp fem med en ökning på 10 procent och ett totalt antal på 1,8 miljoner sålda enheter.