- 
                    
                            PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
 - 
                    
                            PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
 - 
                    
                            PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
 - 
                    
                            PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
 - 
                    
                            PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
 
Digital Detox
Är knapptelefoner verkligen en trend?
        Det hävdas att knapptelefoner är trendiga, men de som hävdar det är sällan opartiska.
Att mobiltillverkaren HMD till exempel gärna hänvisar till siffror som visar det är inte så konstigt, de licensierar ju varumärket Nokia som de i dag främst använder till att sälja nostalgiversioner av gamla Nokiatelefoner med knappar. Tittar man närmare på dessa siffror handlar det ofta om vagt ställda frågor kring att folk tycker att de tillbringar för mycket tid på sociala medier.
Den andra källan till trenden är influencers, både nischade på området och allmäna som pratar om sina nya knapptelefoner. Förutom att många influerare bara är reklamtavlor som pratar om de produkter de fått tilldelade så finns det något inneboende orimligt att en influencer vars hela affärsidé går ut på att leva i symbios med sociala medier skulle koppla ner sig.
Detta har inte hindrat medier som CNBC och The Economist att skriva om trenden, men det har varit karakteristiskt ont om siffror att backa upp den med.
Enligt onlineplattformen Statista som samlar in och publicerar öppet tillgänglig statistik är försäljningen av knapptelefoner stadigt vikande. Möjligen kan man ana en platå 2022-2023 där antalet sålda enheter bara minskade med två procent per år, men det var efter ett par år med kraftiga fall, över längre tid är trenden stadigt nedåtgående. Tittar vi vidare var knapptelefoner säljs så är de fem största marknaderna Kina, Indien, Pakistan, Bangladesh och Nigeria. Det är alltså rimligt att utgå från att de absolut flesta knapptelefoner köps av personer som inte har råd med en smartphone eller ett mobilabonnemang med datapott.
            Ser vi till vilka knapptelefoner som marknadsförs här har vi till exempel Barbiemobilen, som mer har karaktären av samlarobjekt och leksak med sina Barbiekopplade accessoarer än som ett faktiskt vardagsföremål tänkt att användas. Trenden är alltså kanske snarare en nostalgi till 90- och 00-tal än att folk väljer bort sin smartphone till förmån för knapptelefoner.
Det betyder inte att det inte just nu finns en nyfikenhet på knapptelefoner, som säkert förstärks av den marknadsföring som pågår via influencers, och det finns ingen anledning att avfärda denna nyfikenhet rakt av. Därför går vi nu lite mer på djupet kring knapptelefoner och dess för- och nackdelar, vad du bör tänka på, samt alternativ för den som vill minska sin skärmtid.
Detta är ett utdrag ur en artikel om digital detox som tidigare publicerats exklusivt för Plus-medlemmar på Mobil.se. Här kan du bli Plus-medlem och därmed få direkt tillgång till alla artiklar på Mobil.se. Som plusmedlem så får du samlade tips och många andra fördjupande, vägledande artiklar. Hela artikeln hittar du här.