Obligatoriskt avbrott

Aggressivare annonsvisning på Instagram: Går inte scrolla förbi

Tjänsten testar ny funktion med obligatoriska annonsavbrott för att fortsätta bläddra.

Publicerad Uppdaterad

Instagram planerar att bli mer aggressiva i sin visning av annonser, och har nyligen börjat testa en funktion kallad "annonsavbrott" som tvingar användare att titta på en annons under en viss tid innan de kan fortsätta bläddra. Enligt publikationen The Verge är det användare som rapporterat att de upptäckt funktionen när de bläddrade igenom Instagram Stories och inlägg. Efter att ha scrollat en stund stoppades de av Instagram och tvingades titta på en annons med en nedräkningstimer innan de kunde fortsätta. Enligt informationen som fanns i anslutning till funktionen är annonsavbrott ett nytt sätt att visa annonser på Instagram, och ibland kan användare behöva se en annons innan de kan fortsätta bläddra.

Än så länge verkar annonsavbrotten enbart vara en form av test, men om Instagram bedömer utfallet som positivt kommer det troligtvis att införas i betydligt större testskala eller gå direkt till lansering för alla användare.