-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Blockerad och undersökt
Deepseek har hamnat i blåsväder

Den kinesiska AI-tjänsten Deepseek har bombarderats med uppmärksamhet den senaste tiden, och hamnar nu under lupp av den rad myndigheter.
Den kinesiska AI-tjänsten Deepseek fick initialt mycket uppmärksamhet för sin stora kapacitet som uppnåddes med i sammanhanget väldigt lite resurser och till en väldigt låg kostnad. Det blev också den mest nedladdade appen i många länder inklusive Sverige.
Efter det handlade publiciteten om uppgifter som att företaget “stulit” information från ChatGPT, och att en stor databas med bland annat användarinformation och lösenord legat öppet på internet. Nu är Deepseek i blåsväder igen angående potentiella risker i form av potentiell övervakning, censur och brist på integritetsskydd.
Nu uppger publikationen Reuters att den italienska dataskyddsmyndigheten Garante blockerat tjänsten i Italien. Detta efter att Garante kontaktat Deepseek för att få svar på bland annat vilka personuppgifter företaget samlar in, från vilka källor, för vilka syften, och om informationen lagras i Kina. Enligt Garante var svaren man fick ”helt otillräckliga” och man valde då att omedelbart blockera tjänsten samtidigt som man inleder en mer omfattande utredning.
Samtidigt rapporterar publikationen Euronews att även dataskyddsmyndigheter i Belgien och Irland har begärt svar från Deepseek kring hanteringen av personuppgifter. I vanliga fall är det myndigheten i det land ett företag är etablerat i som hanterar GDPR-ärenden, men eftersom Deepseek inte har etablerat sig i något EU-land kan samtliga medlemsländer i teorin utreda och fatta beslut om åtgärder mot företaget.