-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Betala eller se annonser
EU: Meta bryter mot Digital Markets Act

Möjligheten att betala för att slippa annonser är inte tillräckligt enligt EU.
I höstas introducerade Meta möjligheten att betala för en prenumeration på Facebook och Instagram. Därmed gav man europeiska användare möjligheten att kunna använda tjänsterna antingen gratis med annonser, eller betala för att slippa se annonser. Anledningen var EU:s nya regelverk för teknikjättar som är så stora att de klassificeras som gatekeppers, eller grindvakter.
Dessa två alternativ för användare att välja mellan är dock inte tillräckligt enligt EU, som nu har lämnat en formell invändning till företaget. EU anser nämligen att det borde finnas minst ett ytterligare alternativ för användare - att tjänsterna ska kunna användas utan kostnad med minskad datainsamling och utan riktad reklam.
Europeiska kommissionen har för närvarande bara utfärdat ett preliminärt beslut. Meta har möjlighet att framföra invändningar, och det slutliga avgörandet kan ta upp till ett år att fastställa.