-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
Betala eller se annonser
EU: Meta bryter mot Digital Markets Act
Möjligheten att betala för att slippa annonser är inte tillräckligt enligt EU.
I höstas introducerade Meta möjligheten att betala för en prenumeration på Facebook och Instagram. Därmed gav man europeiska användare möjligheten att kunna använda tjänsterna antingen gratis med annonser, eller betala för att slippa se annonser. Anledningen var EU:s nya regelverk för teknikjättar som är så stora att de klassificeras som gatekeppers, eller grindvakter.
Dessa två alternativ för användare att välja mellan är dock inte tillräckligt enligt EU, som nu har lämnat en formell invändning till företaget. EU anser nämligen att det borde finnas minst ett ytterligare alternativ för användare - att tjänsterna ska kunna användas utan kostnad med minskad datainsamling och utan riktad reklam.
Europeiska kommissionen har för närvarande bara utfärdat ett preliminärt beslut. Meta har möjlighet att framföra invändningar, och det slutliga avgörandet kan ta upp till ett år att fastställa.