-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Betala eller se annonser
EU: Meta bryter mot Digital Markets Act
Möjligheten att betala för att slippa annonser är inte tillräckligt enligt EU.
I höstas introducerade Meta möjligheten att betala för en prenumeration på Facebook och Instagram. Därmed gav man europeiska användare möjligheten att kunna använda tjänsterna antingen gratis med annonser, eller betala för att slippa se annonser. Anledningen var EU:s nya regelverk för teknikjättar som är så stora att de klassificeras som gatekeppers, eller grindvakter.
Dessa två alternativ för användare att välja mellan är dock inte tillräckligt enligt EU, som nu har lämnat en formell invändning till företaget. EU anser nämligen att det borde finnas minst ett ytterligare alternativ för användare - att tjänsterna ska kunna användas utan kostnad med minskad datainsamling och utan riktad reklam.
Europeiska kommissionen har för närvarande bara utfärdat ett preliminärt beslut. Meta har möjlighet att framföra invändningar, och det slutliga avgörandet kan ta upp till ett år att fastställa.