-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
Betala eller se annonser
EU: Meta bryter mot Digital Markets Act

Möjligheten att betala för att slippa annonser är inte tillräckligt enligt EU.
I höstas introducerade Meta möjligheten att betala för en prenumeration på Facebook och Instagram. Därmed gav man europeiska användare möjligheten att kunna använda tjänsterna antingen gratis med annonser, eller betala för att slippa se annonser. Anledningen var EU:s nya regelverk för teknikjättar som är så stora att de klassificeras som gatekeppers, eller grindvakter.
Dessa två alternativ för användare att välja mellan är dock inte tillräckligt enligt EU, som nu har lämnat en formell invändning till företaget. EU anser nämligen att det borde finnas minst ett ytterligare alternativ för användare - att tjänsterna ska kunna användas utan kostnad med minskad datainsamling och utan riktad reklam.
Europeiska kommissionen har för närvarande bara utfärdat ett preliminärt beslut. Meta har möjlighet att framföra invändningar, och det slutliga avgörandet kan ta upp till ett år att fastställa.