-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
Söker alternativa lösningar
Klarna vill bryta sig loss från BankID

Klarna satsar på nya lösningar efter störningar med Mobilt BankID.
Klarna planerar nu att minska sitt beroende av Mobilt BankID efter en period med återkommande tekniska problem. Företagets VD, Sebastian Siemiatkowski, har uttryckt sin frustration över störningarna och betonade att problemet ligger hos Mobilt BankID – inte hos Swish. Han meddelade att Klarna aktivt kommer att arbeta för att hitta alternativa identifieringslösningar för att undvika liknande problem i framtiden.
De störningar som drabbat tjänsten har orsakats av överbelastningsattacker som påverkar de centrala svenska betal- och identifieringstjänsterna. Tjänster som används av cirka 8,5 miljoner svenskar har vid flera tillfällen varit helt otillgängliga, något som väckt oro för både den digitala infrastrukturen och e-handeln, där Mobilt BankID spelar en viktig roll vid betalningsverifieringar.
Riksbanken har tidigare påpekat att en brist på konkurrens inom marknaden för digital identifiering kan leda till minskad innovation och ökad sårbarhet i systemet. Klarnas initiativ att söka alternativa lösningar ses därför inte bara som ett försök att lösa företagets egna tekniska utmaningar, utan även som ett steg mot en mer robust och konkurrenskraftig marknad för identifieringstjänster.
Tidigare har även betaltjänsten Vipps kritiserat BankID och lämnat in en anmälan till Konkurrensverket mot Finansiell id-teknik, företaget bakom Bank-ID, som grundar sig på att avtalsvillkoren hindrar Vipps från att använda sin egenutvecklade biometriska lösning för att identifiera svenska kunder.