-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Tänk dig för om du får mail från Microsoft
Microsoft fortfarande mest utsatta av bedragare
Microsoft fortsatt i topp av utsatta företag när det handlar om bedrägerier, men inte lika drabbade som kvartalet innan.
Det är Check Point Research (CPR) som har presenterat sin Brand Phishing Ranking för fjärdekvartalet 2024, och Microsoft ligger kvar som etta.
Det handlar om den mycket vanlig formen av bedrägeri att de kriminella utger sig för att representera eller komma från storföretag för att lura sina offer att lita på dem. På CPR:s nya lista ligger Microsoft etta med 32 procent av alla uppmätta bedrägerimail. Det är visserligen allvarligt att drygt vart tredje bluffmail påstår sig komma från Microsoft, men det är ändå en markant förbättring jämfört med tredje kvartalet 2024 då Microsoft låg på 61 procent.
Apple ligger kvar på andra plats med 12 procent, även Google ligger kvar på tredje plats men har gått upp från 7 till 12 procent.
Linkedin gör en stark återkomst, andra kvartalet 2024 låg man trea med 7 procent, tredje kvartalet fanns man inte med på tio i topp-listan, men nu är man tillbaka på en fjärde plats med 11 procent.
Topp 10 av utnyttjade varumärken
- Microsoft: 32%
- Apple: 12%
- Google: 12%
- LinkedIn: 11%
- Alibaba: 4%
- WhatsApp: 2%
- Amazon: 2%
- Twitter: 2%
- Facebook: 2%
- Adobe: 1%