-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Nu ska villkoren granskas
Operatörer granskas av PTS
Post- och telestyrelsen vill ta reda på om operatörer verkligen följer reglerna för uppsägning av abonnemang.
Post- och telestyrelsen (PTS) har inlett en granskning för att säkerställa att operatörer följer reglerna kring uppsägning av abonnemang. Man nämner inte några operatörer vid namn utan konstaterar bara att det handlar om “ett antal aktörer”, samt att granskningen är en del av myndighetens ordinarie arbete och baseras inte på inkomna klagomål.
Enligt gällande bestämmelser har slutanvändare rätt att när som helst, efter bindningstidens utgång och en automatisk förlängning av avtalet, säga upp sitt abonnemang. Det inkluderar att uppsägningstiden inte får överstiga en månad samt att uppsägningen ska kunna genomföras utan extra kostnader. Dessa regler är utformade för att underlätta för användare att byta operatör, något som PTS ska undersöka.
De företag som berörs av granskningen har fått frågor som ska besvaras senast den 5 maj 2025.