-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Nu ska villkoren granskas
Operatörer granskas av PTS

Post- och telestyrelsen vill ta reda på om operatörer verkligen följer reglerna för uppsägning av abonnemang.
Post- och telestyrelsen (PTS) har inlett en granskning för att säkerställa att operatörer följer reglerna kring uppsägning av abonnemang. Man nämner inte några operatörer vid namn utan konstaterar bara att det handlar om “ett antal aktörer”, samt att granskningen är en del av myndighetens ordinarie arbete och baseras inte på inkomna klagomål.
Enligt gällande bestämmelser har slutanvändare rätt att när som helst, efter bindningstidens utgång och en automatisk förlängning av avtalet, säga upp sitt abonnemang. Det inkluderar att uppsägningstiden inte får överstiga en månad samt att uppsägningen ska kunna genomföras utan extra kostnader. Dessa regler är utformade för att underlätta för användare att byta operatör, något som PTS ska undersöka.
De företag som berörs av granskningen har fått frågor som ska besvaras senast den 5 maj 2025.