-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Nu ska villkoren granskas
Operatörer granskas av PTS

Post- och telestyrelsen vill ta reda på om operatörer verkligen följer reglerna för uppsägning av abonnemang.
Post- och telestyrelsen (PTS) har inlett en granskning för att säkerställa att operatörer följer reglerna kring uppsägning av abonnemang. Man nämner inte några operatörer vid namn utan konstaterar bara att det handlar om “ett antal aktörer”, samt att granskningen är en del av myndighetens ordinarie arbete och baseras inte på inkomna klagomål.
Enligt gällande bestämmelser har slutanvändare rätt att när som helst, efter bindningstidens utgång och en automatisk förlängning av avtalet, säga upp sitt abonnemang. Det inkluderar att uppsägningstiden inte får överstiga en månad samt att uppsägningen ska kunna genomföras utan extra kostnader. Dessa regler är utformade för att underlätta för användare att byta operatör, något som PTS ska undersöka.
De företag som berörs av granskningen har fått frågor som ska besvaras senast den 5 maj 2025.