-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
Från plast till digitalt
Så påverkas du när Länsförsäkringar byter till digitalt tjänste-ID

Länsförsäkringars beslut att helt övergå till digitala ID-kort via tjänsten Freja påverkar även de som inte är anställda av bolaget.
Länsförsäkringar kommer från och med den 4 juli 2025 att inför digitala ID-kort för sina medarbetare via e-legitimationsappen Freja. I och med detta kommer man att fasa ut de traditionella plastkorten och i förlängningen enbart använda digitala ID-kort.
Ändringen påverkar dock inte enbart de anställda som får ID-handlingarna utan även privatpersoner som av en eller annan anledning har med de anställda att göra. Eftersom all legitimering nu kommer att ske digitalt, är det upp till den som får ID-handlingen att kontrollera att den är äkta. Det är dock ett steg mot ökad säkerhet, då plastkorten inte gick att verifiera.
Mottagare kan säkerställa äktheten genom att antingen besöka https://checkorgid.frejaeid.com/ och ange kontrollnumret som visas under QR-koden, eller genom att skanna QR-koden med Freja-appen och jämföra den tresiffriga kod som då syns i både appen och på kortet.
Freja är statligt godkänd av Digg och av EU för gränsöverskridande e-legitimering och används redan av kommuner, universitet och företag.