-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
Från plast till digitalt
Så påverkas du när Länsförsäkringar byter till digitalt tjänste-ID
Länsförsäkringars beslut att helt övergå till digitala ID-kort via tjänsten Freja påverkar även de som inte är anställda av bolaget.
Länsförsäkringar kommer från och med den 4 juli 2025 att inför digitala ID-kort för sina medarbetare via e-legitimationsappen Freja. I och med detta kommer man att fasa ut de traditionella plastkorten och i förlängningen enbart använda digitala ID-kort.
Ändringen påverkar dock inte enbart de anställda som får ID-handlingarna utan även privatpersoner som av en eller annan anledning har med de anställda att göra. Eftersom all legitimering nu kommer att ske digitalt, är det upp till den som får ID-handlingen att kontrollera att den är äkta. Det är dock ett steg mot ökad säkerhet, då plastkorten inte gick att verifiera.
Mottagare kan säkerställa äktheten genom att antingen besöka https://checkorgid.frejaeid.com/ och ange kontrollnumret som visas under QR-koden, eller genom att skanna QR-koden med Freja-appen och jämföra den tresiffriga kod som då syns i både appen och på kortet.
Freja är statligt godkänd av Digg och av EU för gränsöverskridande e-legitimering och används redan av kommuner, universitet och företag.