- 
                    
                            PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
 - 
                    
                            PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
 - 
                    
                            PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
 - 
                    
                            PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
 - 
                    
                            PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
 
Stopp för sociala medier
Svenska föräldrar vill förbjuda sociala medier
        En majoritet av svenska föräldrar vill förbjuda sociala medier för barn under en viss ålder.
En ny undersökning som genomförts av Verian på uppdrag av Plan International Sverige och Telenor Sverige visar att en majoritet av svenska föräldrar vill införa åldersgränser för sociala medier. Undersökningen bygger på 1000 intervjuer med föräldrar till barn i åldrarna 6–17 år och visar att hälften av de tillfrågade anser att en åldersgräns bör sättas vid 13 år eller högre medan en fjärdedel vill ha förbud ännu tidigare. Undersökningen visar också att tre av fem föräldrar anser att deras barn har någon form av beroende av sociala medier.
Föräldrar oroar sig för hur sociala medier påverkar deras barn och ser behov av tydligare regleringar och insatser. De anser att barnen ofta tappar engagemang för andra aktiviteter, att konflikter kring skärmtid ökar, och att sociala medier leder till konsumtionshets och negativ kroppsuppfattning.
– Föräldrar känner en stark oro över hur sociala medier påverkar deras barn och ser behov av tydligare regleringar och insatser, säger Mariann Eriksson, generalsekreterare Plan International.
Föräldrarna i undersökningen är också tydliga med att de anser att ansvaret för barns trygghet på nätet inte bara ligger på dem själva. Techbolagen, myndigheter och regeringen får kritik för att inte göra tillräckligt för att skydda barn på nätet. Föräldrar efterlyser åtgärder som mobilförbud i skolorna, barnsäkra algoritmer, åldersverifiering på sociala medier och en begränsning av tillgången till sociala medier-appar.
Undersökningen visar också att två av fem föräldrar upplever att de inte har tillräckligt med kunskap för att skydda sina barn på nätet. Många föräldrar efterfrågar konkreta råd och verktyg för att hantera risker och hjälpa sina barn att navigera tryggt online.