-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
-
PLUS
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
-
PLUS
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
Ingår för Galaxy Z-mobiler
Trasig mobil? Samsung kan nu komma hem till dig och laga den gratis

Med en fullt utrustad servicebil kan Samsungs kunder nu, när telefonen gått sönder, slippa ta sig till en serviceverkstad. Istället går det att få telefonen reparerad vid hembesök.
Sedan en kort tid tillbaka har Samsung en mobil serviceverkstad som lagar mobiltelefoner och gör hembesök i Stockholmsområdet. Precis som ett besök i en serviceverkstad så är hembesöken gratis, så länge som reparationen täcks av Samsungs garanti- och servicevillkor. Tanken med tjänsten med reparationer vid hembesök, är att kunder ska få snabbare tillgång till reparationer på ett smidigt sätt och givetvis att det ska gå snabbare. Kunder, och det handlar om de som har Galaxy Flip eller Galaxy Fold 5, 6 eller 7 samt Flip 7 FE, bokar tid via Samsungs support och teknikern hör sedan av sig direkt till kunden för att meddela ankomsttid och reparationen utförs inom cirka en timme.
Reparationerna utförs alltså utanför kundens bostad i den fullt utrustade servicebilen. BIlen har utrustning för att laga alla typer av fel som kan förekomma och om reparationen av någon anledning inte kan slutföras kan du som kund få en lånetelefon. Tjänsten har redan varit igång en kort tid och på Samsungs webbplats finns flera positiva recensioner av kunder som använt tjänsten. Där uppges att teknikern kom fram innan angiven tid, att mobilen lagas på ungefär en timme och att tjänsten som helhet uppskattas som ett sätt att som kund spara tid.
Service på plats med den här servicebilen är en del av det som kallas Samsung Galaxy Z-Series Premium Service och kompletterar de serviceverkstäder som erbjuder det här i sina egna lokaler, för tillfället endast Mcare Stockholm och Mcare Göteborg. Premiumsupporten inkluderar förutom möjligheten till service hemma även förtur i support, expressreparaton av vissa fel och möjlighet att låna en telefon medan din egen är inne för lagning.
Service på plats är enbart tillgänglig i viss utvalda delar av Stockholm, närmare bestämt i följande kommuner och orter:
Botkyrka
Danderyd
Ekerö
Haninge
Huddinge
Järfälla
Lidingö
Nacka
Saltsjö-Boo
Sigtuna
Sollentuna
Solna
Stockholm
Sundbyberg
Täby
Tyresö
Upplands Bro
Vallentuna
Värmdö
Västerhaninge
Idag finns det inga planer på att erbjuda hembesök i fler områden i landet, men försöket ska utvärderas och efter det kan det eventuellt utökas. Hembesöken är ett komplement till de två fysiska servicebutiker som finns i Sverige. Galaxy Z-användare i resten av landet är hänvisade till att skicka in sin enhet till Mcare i Stockholm eller Göteborg för att få service.