-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Appe Watch minskar för femte kvartalet i rad
Tynande tillvaro för Apple Watch

Apple Watch-försäljningen är i dramatisk nedgång, enligt analytiker på grund av bristande innovation.
Apple har under 2024 sett en dramatisk nedgång i försäljningen av sina smartklockor Apple Watch. Enligt analysföretaget Counterpoint Research (CPR) handlar det om en minskning med 19 procent, vilket markerar det andra året i rad med fallande siffror.
Enligt CPR är det flera faktorer som bidrar till nedgången, bland annat att en uppdaterad Watch SE-modell har uteblivit, och att den senaste Watch Series 10 har inte lyckats locka konsumenterna.
Samtidigt ökar konkurrensen från andra premiumtillverkare av smartklockor, vilket har fått Apples marknadsandel inom avancerade smartklockor att sjunka med 8 procentenheter. Företaget har dessutom upplevt fem kvartal i rad med minskande försäljning.
För att vända trenden pekar analytiker på att Apple måste satsa på nya funktioner och en rad uppgraderade modeller – bland annat en ny version av Watch Ultra samt en moderniserad Watch SE, där till och med designen kan komma att ändras, exempelvis genom att byta ut aluminium mot plast. Enligt analytikerna är det utfallet av sådana satsningar som kommer att bli avgörande för Apples förmåga att behålla sin ledande ställning i smartwatch-marknaden.