-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
Appe Watch minskar för femte kvartalet i rad
Tynande tillvaro för Apple Watch

Apple Watch-försäljningen i dramatisk nedgång, enligt analytiker på grund av bristande innovation.
Apple har under 2024 sett en dramatisk nedgång i försäljningen av sina smartklockor Apple Watch. Enligt analysföretaget Counterpoint Research (CPR) handlar det om en minskning med 19 procent, vilket markerar det andra året i rad med fallande siffror.
Enligt CPR är det flera faktorer som bidrar till nedgången, bland annat att en uppdaterad Watch SE-modell har uteblivit, och att den senaste Watch Series 10 har inte lyckats locka konsumenterna.
Samtidigt ökar konkurrensen från andra premiumtillverkare av smartklockor, vilket har fått Apples marknadsandel inom avancerade smartklockor att sjunka med 8 procentenheter. Företaget har dessutom upplevt fem kvartal i rad med minskande försäljning.
För att vända trenden pekar analytiker på att Apple måste satsa på nya funktioner och en rad uppgraderade modeller – bland annat en ny version av Watch Ultra samt en moderniserad Watch SE, där till och med designen kan komma att ändras, exempelvis genom att byta ut aluminium mot plast. Enligt analytikerna är det utfallet av sådana satsningar som kommer att bli avgörande för Apples förmåga att behålla sin ledande ställning i smartwatch-marknaden.