-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Appe Watch minskar för femte kvartalet i rad
Tynande tillvaro för Apple Watch

Apple Watch-försäljningen är i dramatisk nedgång, enligt analytiker på grund av bristande innovation.
Apple har under 2024 sett en dramatisk nedgång i försäljningen av sina smartklockor Apple Watch. Enligt analysföretaget Counterpoint Research (CPR) handlar det om en minskning med 19 procent, vilket markerar det andra året i rad med fallande siffror.
Enligt CPR är det flera faktorer som bidrar till nedgången, bland annat att en uppdaterad Watch SE-modell har uteblivit, och att den senaste Watch Series 10 har inte lyckats locka konsumenterna.
Samtidigt ökar konkurrensen från andra premiumtillverkare av smartklockor, vilket har fått Apples marknadsandel inom avancerade smartklockor att sjunka med 8 procentenheter. Företaget har dessutom upplevt fem kvartal i rad med minskande försäljning.
För att vända trenden pekar analytiker på att Apple måste satsa på nya funktioner och en rad uppgraderade modeller – bland annat en ny version av Watch Ultra samt en moderniserad Watch SE, där till och med designen kan komma att ändras, exempelvis genom att byta ut aluminium mot plast. Enligt analytikerna är det utfallet av sådana satsningar som kommer att bli avgörande för Apples förmåga att behålla sin ledande ställning i smartwatch-marknaden.