-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
-
PLUS
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
-
PLUS
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
Gammalt och ungt
Xplora köper Doro – ska satsa på abonnemang

Norska tillverkaren av smartklockor för barn, Xplora, har lagt ett bud för att köpa seniormobiltillverkaren Doro.
Xplora har varit och är framgångsrika inom smartklockor för barn, en produktkategori som vuxit snabbt de senaste åren. Nu vill du växa ytterligare genom att ta sig in på marknaden för inte bara de yngsta utan även de äldsta användarna. Detta ska de göra genom att köpa Doro, ett uppköpserbjudande som Doros styrelse rekommenderat att bolaget ska acceptera.
Sten Kirkbak, VD och grundare av Xplora säger i ett uttalande att det är Doros starka försäljning av telefoner som ska kombineras med Xploras egna mobilabonnemang. Xplora säljer sina barnklockor med egna mobilabonnemang, abonnemang som enligt bolaget själva har mycket hög vinstmarginal. De ser det alltså som en möjlighet framöver att tjäna pengar genom att integrera det här arbetssättet även i seniormobilvärlden.
Både Doro och Xplora har stark ställning i Norden, men även i flera av övriga europeiska länder. Doro säljer 1,5 miljoner enheter per år och Xplora har sålt 500 000 smartklockor för barn senaste året.