-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Gammalt och ungt
Xplora köper Doro – ska satsa på abonnemang

Norska tillverkaren av smartklockor för barn, Xplora, har lagt ett bud för att köpa seniormobiltillverkaren Doro.
Xplora har varit och är framgångsrika inom smartklockor för barn, en produktkategori som vuxit snabbt de senaste åren. Nu vill du växa ytterligare genom att ta sig in på marknaden för inte bara de yngsta utan även de äldsta användarna. Detta ska de göra genom att köpa Doro, ett uppköpserbjudande som Doros styrelse rekommenderat att bolaget ska acceptera.
Sten Kirkbak, VD och grundare av Xplora säger i ett uttalande att det är Doros starka försäljning av telefoner som ska kombineras med Xploras egna mobilabonnemang. Xplora säljer sina barnklockor med egna mobilabonnemang, abonnemang som enligt bolaget själva har mycket hög vinstmarginal. De ser det alltså som en möjlighet framöver att tjäna pengar genom att integrera det här arbetssättet även i seniormobilvärlden.
Både Doro och Xplora har stark ställning i Norden, men även i flera av övriga europeiska länder. Doro säljer 1,5 miljoner enheter per år och Xplora har sålt 500 000 smartklockor för barn senaste året.