-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
Gammalt och ungt
Xplora köper Doro – ska satsa på abonnemang
Norska tillverkaren av smartklockor för barn, Xplora, har lagt ett bud för att köpa seniormobiltillverkaren Doro.
Xplora har varit och är framgångsrika inom smartklockor för barn, en produktkategori som vuxit snabbt de senaste åren. Nu vill du växa ytterligare genom att ta sig in på marknaden för inte bara de yngsta utan även de äldsta användarna. Detta ska de göra genom att köpa Doro, ett uppköpserbjudande som Doros styrelse rekommenderat att bolaget ska acceptera.
Sten Kirkbak, VD och grundare av Xplora säger i ett uttalande att det är Doros starka försäljning av telefoner som ska kombineras med Xploras egna mobilabonnemang. Xplora säljer sina barnklockor med egna mobilabonnemang, abonnemang som enligt bolaget själva har mycket hög vinstmarginal. De ser det alltså som en möjlighet framöver att tjäna pengar genom att integrera det här arbetssättet även i seniormobilvärlden.
Både Doro och Xplora har stark ställning i Norden, men även i flera av övriga europeiska länder. Doro säljer 1,5 miljoner enheter per år och Xplora har sålt 500 000 smartklockor för barn senaste året.