-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Fortsätt gärna att prata
Digital farmor ska jäklas med bedragare

En brittisk teleoperatör lanserar ny AI-tjänst var enda funktion är att ställa till det för bedragare.
Mängden telefonbedrägerier, där bedragare ringer upp personer för att exempelvis försöka lura av dem personlig information eller godkänna inloggningar i internetbanken, är ett ständigt växande problem som kan vara svårt att stoppa. Nu lanserar den brittiska teleoperatören O2 ett verktyg för att motverka bedragare.
Den nya lösningen är en artificiell intelligens vid namn "Daisy", som enligt företagets beskrivning fungerar som en "virtuell farmor" med uppdraget att hålla bedragarna upptagna så länge som möjligt när de ringer. Genom att fördröja samtalen med bedragare minskar Daisy deras möjlighet att kontakta andra potentiella offer. Detta proaktiva tillvägagångssätt syftar till att störa bedragarnas verksamhet och skydda allmänheten från finansiell brottslighet.
Daisy är designad för att imitera en äldre kvinnas röst och samtalsmönster, vilket gör henne till en trovärdig samtalspartner för bedragare som ofta riktar in sig på sårbara individer. Genom naturligt språk och mänskliga interaktioner kan hon hålla igång konversationer under längre perioder. Nu hoppas företaget att deras insats kommer att inspirera andra inom branschen att vidta liknande åtgärder.