-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Fortsätt gärna att prata
Digital farmor ska jäklas med bedragare
En brittisk teleoperatör lanserar ny AI-tjänst var enda funktion är att ställa till det för bedragare.
Mängden telefonbedrägerier, där bedragare ringer upp personer för att exempelvis försöka lura av dem personlig information eller godkänna inloggningar i internetbanken, är ett ständigt växande problem som kan vara svårt att stoppa. Nu lanserar den brittiska teleoperatören O2 ett verktyg för att motverka bedragare.
Den nya lösningen är en artificiell intelligens vid namn "Daisy", som enligt företagets beskrivning fungerar som en "virtuell farmor" med uppdraget att hålla bedragarna upptagna så länge som möjligt när de ringer. Genom att fördröja samtalen med bedragare minskar Daisy deras möjlighet att kontakta andra potentiella offer. Detta proaktiva tillvägagångssätt syftar till att störa bedragarnas verksamhet och skydda allmänheten från finansiell brottslighet.
Daisy är designad för att imitera en äldre kvinnas röst och samtalsmönster, vilket gör henne till en trovärdig samtalspartner för bedragare som ofta riktar in sig på sårbara individer. Genom naturligt språk och mänskliga interaktioner kan hon hålla igång konversationer under längre perioder. Nu hoppas företaget att deras insats kommer att inspirera andra inom branschen att vidta liknande åtgärder.