-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
EU sätter press på Meta
EU ger Meta tidsgräns att lösa betalmodell
EU har nu beslutat att gå vidare angående sin kritik mot Metas betalmodell för Facebook och Instagram.
EU har den senaste tiden riktat skarp kritik på Meta för företagets betalmodell som används inom EU. Nu har EU beslutat att gå vidare med sin kritik och har nu gett Meta en tidsgräns bemöta eller lösa orsakerna till kritiken.
EU kritiserar Meta på fyra punkter som sammanfattningsvis påstås handla om att försvåra användares val och näst intill föra dem bakom ljuset. Uppfattningen är att Meta felaktigt använder termen “gratis”. Eftersom användarna tillhandahåller sina personliga data, vilka Meta i sin tur tjänar pengar på, anser EU att tjänsterna inte är gratis. EU är även kritiska till att Meta påstås använda en taktik angående betalning så att användarna känner sig tvingade att fatta ett snabbt beslut utan förvarning eller tid att överväga sitt beslut.
Kritik riktas också mot användargränssnittet och terminologin anses vara förvirrande.
Meta har nu fått fram till den 1 september på sig att bemöta eller lösa orsakerna till kritiken.