-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Ny nivå av personlig datainsamling
AI-företaget vill spåra allt du gör

AI-företaget Perplexity lanserar webbläsaren Comet för att spåra allt du gör online även när du inte surfar.
AI-företaget Perplexity, som är ett av företagen som uttryckt intresse för att köpa webbläsaren Chrome, förbereder lanseringen av sin egen webbläsare med namnet Comet. Utöver att driftssäkra företagets AI-drivna sökmotor är huvudmålet med Comet att samla in data om allting användaren gör online, från användares köpvanor och hotellbokningar till vilka restauranger de besöker och hur de surfar på nätet.
Genom att samla in denna omfattande information hoppas Perplexitys VD, Aravind Srinivas, kunna skapa en ännu mer detaljerad och dynamisk användarprofil - en strategi som ska göra det möjligt att visa vad man kallar hyperanpassade annonser. Enligt Srinivas är inte arbetsrelaterade sökfrågor räcker för att få en komplett bild av användarens intressen, och det är därför man vill samla in data även från övriga delar av den digitala vardagen, även utanför vad användaren gör med webbläsaren. Den här aggressiva strategin för datainsamling har väckt integritetsfrågor och debatt om balansen mellan teknologiskt framsteg och personligt integritetsskydd.
Comet, som trots vissa utvecklingsutmaningar är planerad att lanseras i maj, markerar företags försök att ta en större plats på en konkurrensutsatt marknad. Medan stora teknikjättar som Google, Meta och Apple länge har använt integrerad datainsamling för att driva sina annonsplattformar, riktar sig Perplexitys modell mot att utvidga spårningen även utanför den egna appens ramar. En central del i strategin är att användarna enligt Srinivas ska vara villiga att acceptera en omfattande datainsamling i utbyte mot att få mer relevanta annonser.
En betydande utmaning framåt är dock hur Comet ska hantera de strikta krav som GDPR ställer inom EU. Enligt regelverket krävs ofta ett uttalat samtycke för den typ av omfattande spårning som Perplexitys vision med Comet innefattar, vilket innebär att en lansering i EU blir mer komplex än i andra delar av världen där reglerna är mindre restriktiva.