-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Dynamiskt sämre precision
Positionering blir säkrare på landsbygden
Google förbättrar positionsprecisionen genom att försämra den på landet.
Android har länge haft två olika nivåer när det avser hur hög precision användarens fysiska position kan användas av appar: precis och ungefärlig. Den ungefärliga platsen gav tidigare en uppskattning som ofta låg inom 3 km², vilket i stadsmiljöer gör det svårt att peka ut en enskild person. I glesbygd kan det vara fullt tillräckligt för att identifiera en adress eller ett hus. Detta enligt publikationen Android Authority.
För att stärka integriteten har Google i Android 16 lagt till en metod som tar hänsyn till hur många människor som bor i området innan systemet bestämmer hur grov den ungefärliga platsen ska vara.
Den nya lösningen fungerar genom att systemet kan kontrollera lokal befolkningstäthet och sedan ge appar en mindre exakt uppskattning om området är glest befolkat. Tanken är att en “ungefärlig” plats ska vara lika anonym i en by som i en stad, så att fördelen med att dela en mindre exakt plats inte försvinner för landsbygdsbor. Den tekniska byggstenen kallas population density providers, komponenter som avgör hur tätbefolkat ett område är och som systemappar kan använda för att anpassa platsens precision.
Funktionaliteten är utformad så att den normalt hanteras av systempaket som Google Play Services, men telefontillverkare kan också lägga in egna leverantörer om Google-tjänster inte finns i en marknad.
Parallellt med integritetsförbättringen har Google undersökt en ny positionsmotor kallad Bluewave, som kombinerar råa GNSS-data med korrigeringar från basstationer för att öka noggrannheten. Bluewave är ett separat initiativ som syftar till bättre exakta positioner för tjänster som behöver det, medan density-based coarse locations handlar om att göra ungefärlig plats mer privat.