-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Apple Watch går ner, kinesiska klockor går upp
Smartklockor sjunker med Apple i spetsen

Försäljningen av smarta klockor sjunker, och Apple Watch störtdyker.
Det är statistikföretaget Counterpoint Research som har släppt en ny rapport om den globala försäljningen av smartklockor, och för första gången visar det sig att försäljningen vänder neråt. Försäljningen under 2024 var nämligen 7 procent lägre än under 2023. En av de stora anledningarna är att försäljningen av Apple Watch störtdök.
Försäljningen av smarta klockor visa sig bli allt mer polariserad där allt fler köpare väljer smartklocka från ett mindre antal tillverkare. Den stora vinnaren var Xiaomi som ökade med 135 procent och gick från 3 procent av marknaden till 8 procent. God tvåa när det gäller ökning var Huawei som ökade med 35 procent och tog 13 procent av marknaden. Därefter kom Imoo med en ökning på 22 procent och Samsung med 3 procent.
Det stora namngivna sänkningen stod Apple Watch för som sjönk med inte mindre än 19 procent, men de är fortfarande störst med 22 procent av marknaden jämfört med 25 procent under 2023.
Den sammanslagna gruppen “övriga” stod dock för det största raset och sjönk med 22 procent, men har fortfarande 42 procent av marknaden jämfört med 50 procent under 2023.