-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Apple Watch går ner, kinesiska klockor går upp
Smartklockor sjunker med Apple i spetsen
Försäljningen av smarta klockor sjunker, och Apple Watch störtdyker.
Det är statistikföretaget Counterpoint Research som har släppt en ny rapport om den globala försäljningen av smartklockor, och för första gången visar det sig att försäljningen vänder neråt. Försäljningen under 2024 var nämligen 7 procent lägre än under 2023. En av de stora anledningarna är att försäljningen av Apple Watch störtdök.
Försäljningen av smarta klockor visa sig bli allt mer polariserad där allt fler köpare väljer smartklocka från ett mindre antal tillverkare. Den stora vinnaren var Xiaomi som ökade med 135 procent och gick från 3 procent av marknaden till 8 procent. God tvåa när det gäller ökning var Huawei som ökade med 35 procent och tog 13 procent av marknaden. Därefter kom Imoo med en ökning på 22 procent och Samsung med 3 procent.
Det stora namngivna sänkningen stod Apple Watch för som sjönk med inte mindre än 19 procent, men de är fortfarande störst med 22 procent av marknaden jämfört med 25 procent under 2023.
Den sammanslagna gruppen “övriga” stod dock för det största raset och sjönk med 22 procent, men har fortfarande 42 procent av marknaden jämfört med 50 procent under 2023.