-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Nya tag mot tredjepartsverktyg
Youtube trappar upp jakten på annonssmitare
Nu tar videotjänsten sikte på tredjeparts-appar som försöker kringgå annonserna.
I höstas inledde Youtube på allvar sitt arbete med att stoppa användare som använder annonsblockerare för att slippa se tjänstens annonser, något som har lett till en katt och råtta-lek mellan Youtube och annonsblockeringstjänster.
Nu meddelar Youtube att man expanderar sitt arbete med ett ökat fokus på appar och program som har använt Youtubes egna applikationsgränssnitt för att kringgå annonserna. Enligt Youtube omfattar det inte enbart fristående appar och program, utan exempelvis webbläsare som har inbyggda annonsblockerare.
Man kommer även att använda en lite annorlunda metod för att få användare att börja prenumerera för att slippa annonser. Tidigare har man generellt använt sig av meddelandefönster om att video har blockerats, men nu kommer man även att vara mer subtila och även “åstadkomma problem” för användarna. Användare som försöker titta på en YouTube-video i en av dessa appar kan uppleva buffringsproblem som förhindrar uppspelning, alternativt att YouTube API visa "följande innehåll är inte tillgängligt i den här appen" som ett felmeddelande.
Youtube skriver att “Vi tillåter endast tredjepartsappar att använda vårt API när de följer våra användarvillkor för API-tjänster, och när vi hittar en app som bryter mot dessa villkor kommer vi att vidta lämpliga åtgärder för att skydda vår plattform, skapare och tittare.”