-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Fel i månader
Swedbank har slutat fungera med Google Wallet – Ingen lösning i sikte
Sedan flera månader tillbaka går det inte att ansluta nya Swedbank-kort till Google Wallet, och Swedbank har inte heller någon prognos för när felet ska vara åtgärdat.
Swedbank tillhör de banker som har stöd för Google Wallet, men försöker du idag ansluta ett bankkort från Swedbank till Google Wallet kommer du att få ett felmeddelande, och så har det varit i flera månader nu.
Går du in på Swedbanks hemsida kan du läsa följande:
"Just nu går det inte att ansluta sig till Google Pay
Har du ett redan anslutet kort kan du fortsätta använda det som vanligt. Det går däremot inte att ansluta ditt Bankkort Mastercard till Google Pay för tillfället.
Vi arbetar på att lösa problemet."
Men enligt Swedbanks kundtjänst uppstod problemet redan i januari, det vill säga mer än tre månader sedan, och ingen snar lösning finns i sikte. Swedbanks kundtjänst hänvisar istället till sin egen app för att blippa betalningar, Swedbank Plånbok.
När jag provar att installera Swedbank Plånbok uppger appen att jag måste byta till säkrare upplåsning på min mobil. För att appen ska fungera måste jag välja lösenord som upplåsningsmetod, pinkod eller mönster godkänns inte, men jag kan fortfarande ha kvar fingeravtryck som alternativ upplåsningsmetod.
Enligt uppgift har också Swedbanks kundtjänst sagt att orsaken till problemen är att Google Wallet inte uppfyller deras säkerhetskrav. Enligt Swedbank ligger alltså bollen hos Google att fixa, och det är oklart om Google som sällan är snabba på att lösa problem som uppstått, ens anser att det är ett fel som behöver åtgärdas.
Har du en Samsung-telefon kan du använda Samsung Wallet, den tjänsten berörs inte av problemet. Som Swedbank påpekar fortsätter också redan inlagda kort att fungera, men det går alltså inte att lägga till ett nytt kort, inte ens ett uppdaterat om det gamla upphört att gälla.
Mobil har sökt Swedbanks presskontakt för en kommentar.
Läs även
-
Motorola Edge 70 säljs här med stor rabatt – nu innan den ens lanserats
-
Test: Apple Airpods Pro 3 – Äntligen!
-
Apple rapporterar rekord för Iphone 17
-
Så skiljer sig vikbara mobilskärmar från vanliga skärmar
-
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
Kryptovalutor som betalningsmetod inom nätbaserad underhållning