-
PLUS
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
-
PLUS
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
Fel i månader
Swedbank har slutat fungera med Google Wallet – Ingen lösning i sikte

Sedan flera månader tillbaka går det inte att ansluta nya Swedbank-kort till Google Wallet, och Swedbank har inte heller någon prognos för när felet ska vara åtgärdat.
Swedbank tillhör de banker som har stöd för Google Wallet, men försöker du idag ansluta ett bankkort från Swedbank till Google Wallet kommer du att få ett felmeddelande, och så har det varit i flera månader nu.
Går du in på Swedbanks hemsida kan du läsa följande:
"Just nu går det inte att ansluta sig till Google Pay
Har du ett redan anslutet kort kan du fortsätta använda det som vanligt. Det går däremot inte att ansluta ditt Bankkort Mastercard till Google Pay för tillfället.
Vi arbetar på att lösa problemet."
Men enligt Swedbanks kundtjänst uppstod problemet redan i januari, det vill säga mer än tre månader sedan, och ingen snar lösning finns i sikte. Swedbanks kundtjänst hänvisar istället till sin egen app för att blippa betalningar, Swedbank Plånbok.
När jag provar att installera Swedbank Plånbok uppger appen att jag måste byta till säkrare upplåsning på min mobil. För att appen ska fungera måste jag välja lösenord som upplåsningsmetod, pinkod eller mönster godkänns inte, men jag kan fortfarande ha kvar fingeravtryck som alternativ upplåsningsmetod.
Enligt uppgift har också Swedbanks kundtjänst sagt att orsaken till problemen är att Google Wallet inte uppfyller deras säkerhetskrav. Enligt Swedbank ligger alltså bollen hos Google att fixa, och det är oklart om Google som sällan är snabba på att lösa problem som uppstått, ens anser att det är ett fel som behöver åtgärdas.
Har du en Samsung-telefon kan du använda Samsung Wallet, den tjänsten berörs inte av problemet. Som Swedbank påpekar fortsätter också redan inlagda kort att fungera, men det går alltså inte att lägga till ett nytt kort, inte ens ett uppdaterat om det gamla upphört att gälla.
Mobil har sökt Swedbanks presskontakt för en kommentar.
Läs även
-
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
-
Huawei Freepuds 7i officiella – riktigt prisvärda med effektiv brusreducering
-
Test: Huawei Watch GT 6 Pro – Vässad mångsysslare
-
Bilbesiktning i Stockholm
-
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
-
Högtalarljudet i Sony Xperia 1 VII, Honor, Oneplus med flera