-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Många hör av sig för att få hjälp
200 anmälningar till Näthatshjälpen
Efter omlanseringen har 200 polisanmälningar initierats via sajten.
Under de senaste månaderna har över 200 anmälningar om näthat initierats genom plattformen Näthatshjälpen. Initiativet, som är ett samarbete mellan Prinsparets Stiftelse och Tele2, syftar till att underlätta för personer att anmäla och få stöd vid digitala kränkningar. Det gör man genom att erbjuda enkelt tillgänglig hjälp för personer som utsätts för hot, hat och kränkningar på nätet. Genom att samla juridisk rådgivning, stödlinjer och anmälningsverktyg på en och samma plats, har tjänsten sänkt tröskeln för många att ta steget och anmäla.
I ett uttalande säger Helene Öberg, generalsekreterare för Prinsparets Stiftelse, att “tyvärr utsätts många för näthat, inte minst våra unga, och vi vill bidra till att det inte normaliseras. Därför är det viktigt att sajter som Näthatshjälpen finns och sänker tröskeln för att göra en polisanmälan. Att ringa in sin anmälan eller att gå in till en polisstation är ett betydligt större steg och det riskerar att skapa ett mörkertal för antalet som faktiskt är utsatta.”
Den ökade mängden anmälningar belyser det växande problemet med näthat i samhället. Det understryker också vikten av initiativ som Näthatshjälpen, som spelar en avgörande roll i att stötta drabbade och främja medvetenhet kring digitalt beteende.