-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
När en kamp inte är tillräckligt
Bluesky tar sikte på Instagram

Med nya tjänsten Flashes tar X-konkurrenten Bluesky upp kampen även med Instagram.
Den snabbt växande sociala medieplattformen Bluesky introducerar nu en ny funktion som man hoppas ska locka över Instagram-användare. Den fristående appen heter Flashes och är tänkt som ett alternativ för dem som uppskattar bild- och videodelning.
Med Flashes kan användare posta antingen upp till fyra bilder eller ett videoklipp på en minut per inlägg. Dessa begränsningar speglar de som finns på Bluesky, vilket skapar en enhetlig upplevelse mellan plattformarna. Allt innehåll som delas via Flashes publiceras automatiskt även på Bluesky, och kommentarer synkroniseras mellan de två plattformarna. Det innebär att användare kan interagera sömlöst oavsett vilken app de använder.
Planen är att lansera en publik betaversion av Flashes publikt under nästa vecka.
Det ska även finnas planer på att längre fram att lansera en liknande app som enbart fokuserar på videoklipp, vilket skulle sätta Bluesky i direkt konkurrens med populära videoplattformar som TikTok.