Fortfarande ingen lösning

Google ber om ursäkt för Chromecast-stoppet – skickar brev till berörda kunder

Flera kunder har fått e-post från Google där Google ber om ursäkt för de problem som drabbat kunderna, att Chromecast inte alls fungerar. 

Publicerad Senast uppdaterad

Uppdatering 13 mars, 21.30: Google har löst problemet och en uppdatering är på väg. Läs mer här.

Brevet har skickats till kunder via e-post och flera kunder har rapporterat om detta på olika forum. Det verkar dock som långt ifrån alla berörda fått något meddelande. 

I meddelandet bekräftar Google att ett avbrott har skett i funktionen för Chromecast andra generationen och Chromecast Audio. Man säger ingeting om orsaken men säger sig förstå att kunder är uppretade.

Brevet innehåller ingen lösning på problemet eller någon tidsplan för när det kan vara löst. Istället hänvisar Google till en särskild webbsida på Nests forum, men där visas än så länge heller ingen ny information. Det är dock där enligt Google som användare kan följa arbetet med en lösning och få information när den är på plats.  

Brevet har kommit även till oss på Mobil-redaktionen i egenskap av användare

Problemen med Chromecast upptäcktes i söndags och har sedan dess gjort flera Chromecast-modeller oanvändbara. Google har tidigare avrått från att fabriksåterställa sin enhet när den inte fungerar, utan det främsta rådet just nu är att bara vänta på att Google arbetar fram en lösning. 

Tills vidare är alla berörda Chromecast-enheter obrukbara.

Brevet i sin helhet säger följande:

"Vi kontaktar dig på grund av en störning som påverkar Chromecast (2:a generationen) och Chromecast Audio-enheter. Vi ber om ursäkt för problemet och förstår din frustration. Vi arbetar för att släppa en lösning så snart som möjligt och kommer att dela uppdateringar och vägledning på Nest Community-sidan. Vi uppskattar ditt tålamod medan vi arbetar med att lösa problemet."