Ingen kommer i närheten enligt nya energimärkningen

Samsungs mobilbatterier överlägsna konkurrenternas

EU:s nya energimärkning är goda nyheter för Samsungs batterier som visar på väldigt lång livslängd.

Europeiska unionen har infört en energimärkning för mobiltelefoner som bland annat anger hur många fullständiga laddningscykler batteriet är konstruerat att klara. 

En laddningscykel beskriver hur många gånger ett batteri kan laddas och urladdas motsvarande 100 procent av dess kapacitet. Om du exempelvis laddar din telefon från 0 till 100 procent en gång räknas det som en hel cykel. Laddar du istället från 50 till 100 procent två gånger hamnar du också på en full cykel (50 procent + 50 procent). EU:s energimärkning hur många av dessa fulla laddningar batteriet bör klara innan det når en förutbestämd miniminivå, i det här fallet 80 procent av ursprungskapaciteten. 

Den nya energimärkningen avslöjar att Samsung levererar en batteriteknik som i flera fall erbjuder dubbelt så lång livslängd som många av konkurrenterna. Samsung toppar listan med 2000 cykler för följande enheter: 

  • Galaxy S25, S25 Plus, S25 Ultra och S25 Edge 
  • Galaxy S24, S24 FE 
  • Galaxy A56, A36 
  • Galaxy XCover7, XCover7 Pro 
  • Galaxy Tab Active5, Active5 Pro 

Många andra modeller ligger inom spannet 1200 – 1400 cykler: 

  • Nothing Phone 3, 3a, 3a Pro och CMF Phone 2 Pro: 1400 
  • Sony Xperia 1 VII: 1400 
  • Fairphone 5: 1300 
  • Galaxy A26 och A16: 1200 
  • Nothing Phone 3-serien: 1400 

Andra populära modeller anges med 1000 cykler: 

  • Google Pixel 9, 9 Pro, 9 Pro XL, 9a och 8a 
  • Fairphone Gen 6 
  • Oneplus 13 
  • Motorola Razr 60, Razr 60 Ultra, Edge 60, Edge 60 Pro samt Moto G86, G75, G56, G35, G15, G15 Power, G05 och E15 
  • Apples Iphone 16 Pro Max och iPad Air M3 

Den lägsta cykelförslitningen på 800 cykler återfinns hos Moto G55.

I dagsläget hamnar de flesta telefoner och surfplattor mellan 1 000 och 1 400 cykler, medan Samsung bryter mönstret med en dubbelt så hög garanterad livslängd. Kritiker efterlyser dock fler detaljer från tillverkarna om batterikemi och verkliga förhållanden för att bedöma om EU:s siffror motsvarar faktisk användning.